V dobi podnebnih sprememb in nujnega zmanjšanja emisij se evropske države vse bolj usmerjajo v zelene prometne rešitve. Čeprav večina držav še vedno išče pravo pot do trajnostnega prevoza, Švedska že izstopa kot vodilna sila. A za tem uspehom se skriva tudi nekaj dilem.

Švedska že presegla cilje EU

Po podatkih Eurostata je Švedska leta 2023 dosegla najvišji delež obnovljivih virov energije v prometu, in sicer 33,7-odstotka. To jo uvršča na sam vrh med državami članicami EU. Poleg tega je prva in edina država, ki je že dosegla cilj EU 29 % obnovljivih virov energije v prometu do leta 2030.

Slika je simbolična.

Nordijska država je bila vodilna pri hitrem uvajanju električnih vozil. Vendar pa okoljske organizacije opozarjajo, da večino zelenega napredka na Švedskem predstavljajo biogoriva. Energetski vir, ki sproža številna vprašanja glede trajnosti.

Kako čist je promet v EU?

Leta 2023 je delež obnovljivih virov v prometnem sektorju EU dosegel 10,8 %, kar je 1,2 odstotne točke več kot leto prej. Če želimo do leta 2030 doseči skupni cilj 29 %, bomo morali med letoma 2024 in 2030 vsako leto napredovati za povprečno 2,6 odstotne točke – kar je ambiciozno.

A okoljska organizacija Transport & Environment (T&E) opozarja, da so številke Eurostata nekoliko zavajajoče. Zaradi tako imenovanih »multiplikatorjev«, ki umetno povečujejo delež določenih goriv (npr. napredno biogorivo šteje dvojno), je dejanski delež fizično uporabljenih obnovljivih virov po ocenah T&E bliže 8 %.

Slika je simbolična.

Leta 2023 se je delež obnovljive električne energije v prometu povečal za kar 50 %. K temu je prispevalo več dejavnikov:

  • 45-odstotni delež obnovljivih virov v evropskem elektroenergetskem omrežju ter
  • večja razširjenost električnih vozil.

Tudi tukaj pa ostaja izziv. Večina »obnovljive« energije v prometu še vedno izvira iz biogoriv.

Biogoriva: Rešitev ali slepa ulica?

Biogoriva vključujejo tekoča in plinasta goriva, pridobljena iz biomase – npr. biodizel in bioetanol. V zadnjem desetletju se je v EU omejila uporaba biogoriv na osnovi poljščin (zaradi vpliva na prehransko varnost in krčenje gozdov), zato se pozornost vse bolj usmerja k naprednim in odpadnim biogorivom.

Ta kategorija vključuje uporabljeno jedilno olje, živalske maščobe in ostanke palmovega olja – večinoma uvožene iz Azije. Po podatkih T&E ti materiali predstavljajo že 40 % vseh biogoriv, ki se uporabljajo v prometu v EU. Ob upoštevanju dvojnega štetja predstavljajo celo več kot polovico prijavljenega 10,8-odstotnega deleža obnovljivih virov energije.

Čeprav Švedska navdušuje z visoko stopnjo elektrifikacije prometa, njen napredek temelji predvsem na uporabi biogoriv, zlasti tistih iz živalskih maščob.

Te maščobe se razvrščajo v tri kategorije glede na tveganje prenosa bolezni. Kategoriji 1 in 2 se večinoma uporabljata za gretje, medtem ko je kategorija 3 dovolj varna za uporabo v prehrani živali in industrijskih izdelkih, kot so oleokemikalije.

Ker švedski promet izrablja vse več teh omejenih virov, okoljevarstveniki opozarjajo, da to potiska druge industrije (npr. proizvodnjo hrane za hišne ljubljenčke) k manj trajnostnim alternativam, kot je uporaba palmovega olja – kar ustvarja nov okoljski problem.

Katere države napredujejo na področju zelenega prometa?

Po Eurostatovih podatkih za leto 2023 so najuspešnejše države glede deleža obnovljivih virov energije v prometu:

1. Švedska – 33,7 %

2. Finska – 20,7 %

3. Nizozemska – 13,4 %

4. Avstrija – 13,2 %

Poročilo prav tako izpostavlja države z največjim povečanjem energije v prometu iz obnovljivih virov energije, pri čemer je Švedska znova v ospredju s 4,9-odstotnim povečanjem glede na leto 2022. Sledita ji Avstrija in Portugalska, obe z 2,5-odstotnim povečanjem.

Slika je simbolična.

A T&E poudarja, da tudi v teh državah večino rasti predstavljajo napredna in odpadna biogoriva, kar pomeni, da elektrifikacija še ni osrednji nosilec prehoda.

Obnovljiva elektrika kot prava pot k zeleni prometni rešitvi

Pozitivne premike na področju električne mobilnosti beležijo predvsem: Švedska, Nemčija in Nizozemska. Te tri države so skupaj predstavljale več kot polovico vse obnovljive električne energije, uporabljene v cestnem prometu EU leta 2023.

Največjo relativno rast na tem področju pa so dosegle Belgija, Luksemburg in Portugalska.

Za dolgoročno vzdržen prehod si strokovnjaki želijo, da bi večino cilja 29 % obnovljivih virov v prometu dosegli z električno energijo, ne pa z biogorivi.

Kot pravi Suzan iz T&E: »Večina cilja 29 % obnovljivih virov energije bi morali pokriti z obnovljivo električno energijo. To bi se moralo povečati zaradi večje uporabe obnovljivih virov energije, kot sta veter in sonce, v omrežju EU ter širše uporabe električnih avtomobilov, kombijev in tovornjakov, ki jih poganjajo standardi EU za emisije CO2 v cestnem prometu.«

Čeprav si EU prizadeva za bolj trajnostno prihodnost prometa, trenutna slika kaže na počasno napredovanje in veliko odvisnost od biogoriv, katerih trajnostna vrednost je vprašljiva.

Ključno sporočilo okoljskih organizacij je jasno: brez hitrega širjenja električne mobilnosti in stabilnega omrežja, napajanega s čistimi viri, ciljev ne bomo dosegli. Zato morajo države članice EU čim prej okrepiti vlaganja v električno infrastrukturo, povečati delež obnovljive energije v omrežju in spodbujati uporabo električnih vozil – tako v osebnem, javnem in tovornem prometu.

Avtor: M.B.

Vir: euronews.com

Viri slik: Freepik