Samovozeči avtomobili – napoved za povezano prihodnost, ki bi lahko kmalu postala realnost. Avtomobili, ki komunicirajo neposredno z drugimi avtomobili, s sateliti in s semaforji – vse to se začenja dogajati in bo v prihodnjem desetletju spremenilo naša življenja.

Kakšne so ravni avtonomnih avtomobilov?

Ključno pri vsem tem je 5G, najnovejša generacija brezžične tehnologije. Z uporabo radijskih valov v prej premalo uporabljanih delih 5G prinaša številne prednosti. Omogoča nam, da hitreje in zanesljivo počnemo to, kar trenutno počnemo na svojih telefonih. Omogoča več napravam, da gredo v splet, ne da bi upočasnile vse. In odpira novo področje možnosti – nekatere strašljivo znane iz znanstvenofantastičnih filmov, druge veliko bolj dobrohotne, kot je stalno spremljanje srčnih bolnikov v realnem času.

Če se resnično lahko zanesemo na 5G, ki zagotavlja močan, neprekinjen signal, z zanemarljivo zakasnitvijo (čas, potreben za odgovor na poslane informacije), potem je mogoče premagati številne tehnične izzive glede avtonomije. Po besedah ​​profesorja Rahima Tafazollija, vodje inovacijskega centra 5G Univerze v Surreyu, je edina omejitev aplikacij 5G naša domišljija – in seveda stroški njene uvedbe.

Poglejmo številke

Sistemi 4G, ki jih poznamo na svojih mobilnih napravah, delujejo s pretočno močjo približno 1 Gbps – en gigabit (1.000.000.000 bitov) na sekundo – in pasovno širino 20 megahercev ali 20 milijonov ciklov na sekundo. “Težava je v tem, da nam je zmanjkalo zmogljivosti s 4G,” pravi Peter Claydon, direktor podjetja AutoAir, britanskega projekta za razvoj avtomobilov 5G.

Nasprotno pa je 5G potencialno razvit do 100 MGHz pasovne širine in hitrosti prenosa podatkov 20 Gbps, čeprav so nekatere terenske raziskave pokazale več kot 70 Gbps, Univerza v Surreyu pa je dosegla neverjetnih milijon bajtov na sekundo v laboratoriju.

Tu razlaga profesor Tafazolli: “Zaradi pametne širine pasovne širine 5G bomo lahko povezali milijon naprav na kvadratni kilometer. Ta vidik je z zajamčeno nizko zamudo, skupaj z umetno inteligenco, velik razlikovalnik med 5G in prejšnjimi generacijami sistemov; nobena druga tehnologija ne more konkurirati 5G. “ Zmanjšana zamuda v primerjavi s 4G je ključnega pomena za razvoj avtonomnih vozil. Trenutnih 20 milisekund se pomakne na 1 ms – kar ustreza ekvivalentu bliskavice.

Kdaj in kako?

Na tisoče baznih postaj je že pripravljenih v večjih mestih in čakajo na telefonske odjemalce, da nadgradijo telefon. Tafazolli trdi, da se Združeno kraljestvo uvršča v prvo peterico glede na osnovne postaje in jih ima več kot katera koli druga evropska država.

Trenutno glavni operaterji ponujajo 5G predvsem za zabavo. Če lahko takšne izboljšave pripeljete v avtomobilski svet, se bodo vozili samovozeči avtomobili.

“Film HD lahko pri 5g prenesete v treh minutah, v primerjavi s 15 minutami pri 4G.”

Eno najgostejših lokacij je Millbrook Proving Ground, kjer AutoAir razvija 5G za avtomobilsko uporabo in ima mobilni jambor vsake četrt milje za pokrivanje. “Gledamo vzajemno gostovanje, kjer ena organizacija vzpostavi omrežje, drugi pa plačujejo njegovo uporabo,” pravi Claydon in dodaja: “Ker so oddajniki nizko napajani, razmišljamo o njihovi namestitvi na svetilkah in telegrafskih drogovih.”

Vedno obstaja ampak …

Oddajniki potrebujejo vidno polje, da lahko učinkovito delujejo, hkrati pa morajo “videti” več kot en oddajnik. Torej bi na ravnem odseku avtoceste obstajal eden na pol milje, vendar bi morali biti na ovinkih bližje. V mestih bi morali biti na vsakem vogalu, saj 5G ne more “videti” skozi zgradbe.

Podeželska območja predstavljajo težavo, toda Tafazolli pravi, da bi jih bilo mogoče premagati do sredine naslednjega desetletja s kombinacijo prizemnih postaj in satelitov, sprejemniki pa bodo brez težav gostovali med njimi.

Tako Claydon kot Tafazolli sta prepričana, da lahko samo 5G zagotavlja popolnoma avtonomno vožnjo, čeprav se glede nekaterih podrobnosti razlikujeta. Toda vsi so se strinjali v eni stvari: od leta 2025 naprej bodo novi avtomobili postali mobilno razvedrilno središče s 3D filmi in navidezno resničnostjo, programska oprema pa bo igrala še večjo vlogo pri vožnji.

Avtor: J.J.