Podnebni ukrepi v boju in za blažitev podnebnih sprememb in njihovih posledic vključujejo tudi pospeševanje vodikovega gospodarstva.

Z namenom sledenju podnebnih ciljev je Evropska unija financirala promocijski projekt JIVE 2 CEE Hydrogen Bus Roadshow, s katerim so v CEE državah organizirali turnejo avtobusa na vodik brez emisij. Namen turneje je, približati vodik kot eno izmed alternativnih in zelenih pogonskih goriv ter širjenje vodikove mobilnosti v mestih.

Testna vožnja mestnega avtobusa, ki ga poganja vodik

Po Sloveniji smo avtobus na vodik spremljali v sklopu sedemdnevne turneje, ki je potekala med 17. in 22. novembrom 2022. Priložnost so ga imeli videti in preizkusiti v slovenskih mestih: Tolmin, Kanal ob Soči, Nova Gorica, Ajdovščina, Ljubljana, Šoštanj, Velenje in Celje.

Avtobus s pogonom na vodik sta izdelali podjetij Toyota in Caetano, po svetu pa jih trenutno vozi več kot 70, ki so del mestnega prometa v evropskih mestih ter v Avstraliji in Savdski Arabiji.

Kako deluje avtobus na vodik?

Mestni avtobus poganjajo vodikove celice, ki so jih razvili pri Toyoti in so skupaj z rezervoarji nameščene na strehi avtobusa. V rezervoarje lahko pod pritiskom 350 barov načrpajo največ 37,5 kilograma vodika, kar omogoča doseg avtobusa do okoli 450 kilometrov. Avtobus na 100 kilometrov porabi okoli 6 kilogramov vodika. Za polnjenje praznega rezervoarja z vodikom avtobus potrebuje približno 10-15 minut. Polnjenje pa poteka podobno kot polnjene vozil na plin.

Cena vodikovega avtobusa je močno odvisna od opremljenosti, vendar v povprečju stane okoli 600.000 EUR. Hkrati pa je za prehod avtobusov na vodik potrebna dodatna infrastruktura (polnilne postaje za vodik), ki jo v Sloveniji zaenkrat še nimamo.

Tudi v okviru čezmejnega projekta Vodikova dolina severnega Jadrana se intenzivno pripravljajo dolgoročni načrti v smeri proizvodnje zelenega vodika in več rešitev vodikove tehnologije. Vodikova vozila imajo v primerjavi z električnimi vozili kar nekaj prednosti, med drugim je čas polnjenja bistveno krajši.

Vabljeni k ogledu prispevka iz oddaje Avtomobilnost:

Predstavitev izobraževalnega programa H2STUDENT

V času turneje vodikovega avtobusa po Sloveniji so potekale tudi delavnice izobraževalno-mentorskega programa H2STUDENT. Gre za prvi slovenski izobraževalni program, ki gradi kompetence mlade generacije glede vodika.

Program izvaja tehnološko podjetje ECUBES tehnologije v sodelovanju s Fakulteto za logistiko, Univerze v Mariboru. Njihov namen je, da mlade ozaveščajo o trajnostni prihodnosti, grajenju in prepoznavanju življenjskih priložnosti ter vzpodbudijo zanimanje za trajnostno mobilnost z novimi vodikovimi tehnologijami.

S kreativnimi delavnicami mlade ozaveščajo o pozitivnih učinkih uporabe H2 tehnologij, širijo idejo o trajnostni mobilnosti, o uporabnosti vodika in potencialnih možnostih uporabe H2 tehnologij za širšo populacijo.

V zadnjih štirih letih se je skozi ta program izobrazilo že več kot 4000 otrok v Sloveniji in na Hrvaškem. V okviru programa so izdelali tudi prvi model vodikovega vozila v Sloveniji. Udeleženci programa H2STUDENT sodelujejo tudi pri projektu Vodikova dolina severnega Jadrana.

Več o programu H2STUDENT v video predstavitvi:

Avtor: M.B.

Vir: YouTube, gzs.si, hydrogen-ecosystem-northadriatic.com, h2student.si