Prednosti in slabosti vse bolj priljubljenih električnih vozil
Ko postajajo osebna električna vozila vse močnejša in dostopnejša, so e-kolesa in e-skiroji za vse ljudi, zlasti za tiste v mestih, postali vse bolj praktične alternative tradicionalnim načinom prevoza. Toda, ko gre za porabo težko prisluženega denarja, se morda vprašate, katera oblika osebnega e-prevoza je za vas najboljša izbira.
Zakaj bi morali kupiti osebno električno vozilo?
Priznajmo si: potovanje po večini mest je nevzdržno. V svetovnih prestolnicah so avtomobili pogosto najpočasnejše prevozno sredstvo. Tudi če imate srečo z zelenimi lučmi in minimalnim prometom, zapravite dobrih 15-30 minut samo za iskanje parkirišča. Avtomobili so tudi dragi, poleg mesečnih plačil zahtevajo še zavarovanje in gorivo.
Javni prevoz je cenovno ugodnejši in odličen za okolje, vendar je pogosto z njim povezana gneča. Prav tako vas vedno ne pripelje tja, kamor želite, ali pa se ustavi le na nekaj ključnih lokacijah. Poleg tega nimate popolnega nadzora nad svojim potovanjem.
Električno kolo ali električni skiro ne poznata nobene od zgornjih težav. V mnogih primerih so potovalni časi krajši od avtomobilov, vlakov ali avtobusov. In z zložljivimi kolesi in skiroji se odprejo neštete možnosti: kombinacija dolge vožnje z vlakom in v zadnjem kilometru prevoz s skirojem vam daje prednosti obeh svetov.
Kaj pa staro navadno analogno kolo?
Super je. Brez elektronskih komponent imajo kolesa zagotovo najboljše razmerje med hitrostjo in okoljsko prijaznostjo. Toda za veliko ljudi analogna kolesa niso najbolj praktična oblika vsakodnevnega prevoza. Vožnja s kolesom na pomemben sestanek v poletnem času po enem kilometru čez mesto ni dobra izbira, če nočete biti prepoteni. Podobna zgodba je, če živite v zelo hribovitem mestu. Druge je morda prizadela invalidnost, ki otežuje ali onemogoča vožnjo brez podpore.
Kaj torej izbrati?
Za mnoge bo izbira e-kolesa ali e-skiroja očitna. Potrebujete nekaj, kar se prilega prtljažniku vašega avtomobila? Izberite e-skiro. Želite neobvezno vadbo? Izberite e-kolo. A če niste pripravljeni na nobeno od njih, je odločitev lahko bolj zapletena. Oglejte si seznam prednosti in slabosti za vsak tip osebnega e-vozila, ki vam lahko pomaga pri bolj utemeljeni odločitvi.
Prenosljivost oziroma praktičnost
Ta je večinoma precej očitna: povprečni e-skiro je manjši in lažji od povprečnega e-kolesa. Večina e-skirojev se prilega prtljažniku avtomobila. Večina e-koles pa ne.
Običajni e-skiroji tehtajo med 11 in 22 kilogrami. Medtem ko obstaja tudi nekaj e-koles, ki tehtajo manj kot 18 kg. V bistvu vse, kar je manj kot 22 kilogramov, v svetu e-koles velja za lahko in zato ni nič nenavadnega, če cenovno ugodnejši tehtajo več kot 27 kilogramov. Njihovo težo ne sestavljajo le motor in baterije, ampak tudi težji okvirji in bolj vzdržljive gume.
Ta primerjava seveda ni univerzalno pravilo. Obstajajo tudi težki, hitri e-skiroji, po drugi strani pa tudi zložljiva e-kolesa, ki dobro rešijo težavo s prenosljivostjo in so običajno dovolj majhna, da jih lahko pripeljete na vlak ali v prtljažniku vozila. Obstajajo celo majhna e-kolesa, ki se lahko prilegajo kovčku. Uporabljajo dovolj majhne baterije, da jih lahko odnesete tudi na letalo.
Cena
Električni skiroji so kot celota cenovno ugodnejši od električnih koles. Dostojni e-skiroji uveljavljenih podjetij, kot so priljubljeni Xiaomi M365, GoTrax Xr ali Ninebot ES1, se začnejo pri okoli 400 EUR.
Medtem ko je malo e-koles, ki bi jih priporočili pod 800 EUR. Analog Motion izdeluje kolesa za okoli 800 EUR, vendar pod to cenovno mejo le redko najdemo ugledno konkurenco.
Trend razmerja med ceno in zmogljivostjo se razlikuje tudi pri e-kolesih in e-skirojih. E-skiroji so del novejšega, večinoma neurejenega trga, zato višje cene pogosto pomenijo večje hitrosti in boljši doseg. Pri e-kolesih so velikosti in hitrosti akumulatorjev običajno bolj standardizirane. Kar pomeni višje stroške izdelave, da se vključi kakovostnejše sestavne dele in dosega lažjo težo, ne pa povečanje moči.
E-kolesa imajo eno veliko prednost: večino običajnih koles lahko elektrificirate. S preprostim kompletom za pretvorbo, kot je Swytch ali z naprednejšimi metodami DIY lahko prihranite denar, tako da okvir, ki ga že poznate in imate radi, spremenite v e-kolo.
Hitrost
Mislite, da bi kolesa, ki so hitrejša v analogni obliki, tukaj zlahka zmagala? A ne tako hitro – to je bolj zapleteno vprašanje, kot se zdi na prvi pogled.
Na splošno so e-kolesa veliko bolj standardizirana kot e-skiroji. Podjetja pri e-kolesih zato bolj upoštevajo pravila. V Evropi je večina e-koles omejena na 25 km/h. Ponekod je dovoljeno 45 km/h, vendar so običajno klasificirana kot mopedi, za kar je potrebno zavarovanje in registrska tablica.
Pri e-skirojih pa ni takih omejitev in ureditev. Zato ni težko najti e-skirojev, ki bi lahko prekoračili lokalne omejitve hitrosti e-koles. Matis lahko preseže hitrost 40 km/h. Obstajajo celo e-skiroji, ki lahko dosežejo več kot 100 km/h. Seveda so te hitrosti pogosto odvisne od tega, kam se peljete.
Manjši e-skiroji običajno zmanjšajo čas potovanja na druge načine kot le s hitrostjo. Večina je dokaj kompaktnih, kar pomeni, da vam jih ni treba zapirati v garažo, kolesarnico ali kje zunaj. Lažje se vozijo po hodnikih ter stopnicah navzdol ali navzgor. So dovolj majhni, da se po potrebi kombinirajo z drugimi načini prevoza. In kar je najpomembneje, običajno so dovolj majhni, da jih lahko prepeljete v zaprte prostore.
Vadba
Če načrtujete vadbo, so e-kolesa boljša izbira. Nekatera e-kolesa sicer ponujajo izredno veliko pomoči in jih lahko v bistvu vozite kot motorje, vendar vam vsaj dajo možnost resne vadbe. Dejansko je ena od evropskih raziskav pokazala (electrek.co, 2019), da se kolesarji na e-kolesih navadno bolj gibajo kot tisti na običajnih kolesih. Preprosto zato, ker so se vozili dlje in pogosteje. Obstaja določena prednost, saj vemo, da lahko tudi, če se utrudimo po dolgi in hitri vožnji, na poti domov prižgemo asistenco.
Doseg
Večina e-koles ponuja veliko boljši doseg kot e-skiroji, ker od nas zahtevajo, da opravimo del dela tudi sami. Redko je videti e-skiro z več kot 40 km realnega dosega, medtem ko je pri e-kolesih to povsem normalno.
Še pomembneje je, da so e-kolesa še vedno popolnoma funkcionalna, ko jim zmanjka moči. Čeprav vam verjetno ostane težko kolo, ko se baterija izprazni, bi se vseeno morali sami vrniti domov. Za primerjavo je veliko težje uporabljati e-skiro, ko se baterija izprazni. Po drugi strani pa lahko preprosto pokličete taksi in e-skiro spravite v prtljažnik. Z običajnim e-kolesom pa tega ne morete tako preprosto narediti.
Varnost
E-kolesa se večinoma zdijo očitna izbira glede varnosti. Velika kolesa lahko v veliki meri prevozijo luknje in umazanijo ter na mokri cesti zagotavljajo boljši oprijem. Velika kolesa in težji okvirji pomenijo boljšo stabilnost in bi morala biti tudi bolj vidna na cesti.
Po drugi strani pa se včasih na e-skiroju počutimo enako varno. Veliko bolj ste spretni, lažje se umikate prometu in pešcem.
Raziskave na to temo niso povsem dokončne, vendar se zdi, da dajejo prednost kolesom. Več obsežnih študij kaže, da imajo e-skiroji znatno višjo stopnjo nesreč kot običajna kolesa, od 2,4x do 18x.
Uporabnost
O tem ni dvoma. Če prevažate tudi tovor, potem je e-kolo boljša izbira. Na trgu ne manjka uporabnih koles, od cenovno ugodnih RadRunner in Ariel Rider razreda M do vrhunskih Tern HSD in GSD. Obstajajo tudi e-kolesa s košaro, kot sta Urban Arrow Shorty in Reise & Müller load. Tudi če vaše e-kolo ni bilo zasnovano za prevoz tovora, ga lahko skoraj zagotovo prilagodite za te namene z dodatki.
Na trgu obstaja nekaj malega dodatkov za e-skiroje, toda relativno pomanjkanje standardizacije ogroža njihovo stabilnost.
Vzdržljivost
E-skiroji so priljubljeni šele nekaj let, medtem ko so se e-kolesa razvijala dlje. Večino težav, s katerimi se srečate pri e-kolesih, lahko odpravi vaš lokalni serviser: prazna guma, upognjena kraka … veliko e-koles se proda preko trgovcev, ki so sicer dražji, vendar vam nudijo tudi podporo pri okvarah, tako mehanskih kot tudi električnih komponent. Poleg tega veliko e-koles izdelujejo podjetja z več desetletnimi znanji o izdelavi tradicionalnih koles, kar vam zagotavlja dodatno zaupanje, da vaše e-vozilo ne bo razpadlo.
Za primerjavo, veliko več e-skirojev uporablja samo njim lastne dele. Številne trgovine s ponudbo e-koles ne ponuja tudi e-skirojev. E-skiroje pa izdelujejo podjetja, ki obstajajo na trgu šele nekaj let. Nekateri distributerji lahko nudijo dobro podporo, toda na splošno e-skiroji nimajo enakih možnosti popravila, kot jih imajo e-kolesa.
Zato je morda varno predvidevati, da lahko od e-koles na splošno pričakujete večjo vzdržljivost in boljše servisiranje.
Imate debelo denarnico? Zakaj pa ne oboje?!
Če si lahko privoščite e-kolo in e-skiro, vam to pomaga, da dobite najboljše iz obeh svetov. Pri dolgih vožnjah in opravkih uporabite e-kolo, ko pa morate na kratka potovanja ali načrtujete kombinacijo potovanja z avtomobilom ali vlakom, pa izberite e-skiro.
Karkoli na koncu izberete, je dejstvo, da bo bolj zeleno, bolj zdravo, bolj zabavna vožnja in manj obremenjujoča kot le z javnim prevozom. Pa srečno!
Avtor: J.J.
Vir: thenextweb.com