Brinas Studio je prostor, v katerem ustvarja Romana Brina Gobec, kot sama pravi, pa je to tudi prostor, ki ustvarja njo. Z najbolj kreativnimi in trajnostnimi idejami tako izraža ljubezen do sebe, do drugih in do okolja.
Pred tremi leti je prekinila pet-letno sodelovanje z znanim multinacionalnim podjetjem Outfit7, širši javnosti bolj znanim po aplikaciji Talking Tom and Friends, ter se podala na samostojno pot. Ko je zares prisluhnila svojemu notranjem glasu, jo je ta pripeljal na pot ustvarjanja z naravnimi barvami in tekstilom. Kateri so bili razlogi za to pot, pa dejansko ugotavlja šele sedaj.
Kako ste prišli do vaše ideje, ki ima odličen pridih trajnosti, ponovne uporabe in povezave z naravo?
O Brinas Studiu ne govorim rada kot o poslovni ideji, tudi če si s tem trenutno služim kruh, ker je resnično veliko več kot to.
Je projekt, ki se je “rodil”, oziroma izluščil iz mene po 6-mesečnem “retreatu” samospoznavanja v Mehiki. Po tem, ko sem preživela toliko časa sama s sabo (za predstavo, pol leta sem bila zaradi korone “zaprta” v centru, po 8 ur na dan smo meditirali) so prišle usmeritve za mojo življenjsko pot, to, kar želim ustvarjati in temu svetu dati, iz popolnoma drugega prostora, kot so prihajale ideje pred tem.
Na Ekonomski fakulteti smo delali veliko poslovnih načrtov in idej, ki so nastajale iz analize trga, potrošnika in temeljile na 101 modelu. Zdaj, ko razmišljam za nazaj, so imele te ideje v ozadju vedno kapitalske interese in bile po drugi strani omejene z mojimi lastnimi strahovi in pričakovanji drugih. Ko sem se (veliko) teh otresla in sem bila iskrena pri tem, kaj bi počela, tudi če zato ne bi bila plačana, se je rodila ideja o Brinas Studiu.
Pred odhodom v Mehiko sem na Instagramu videla objavo o barvanju blaga z avokadom in poskusila. Takoj me je potegnilo, in ko sem se vrnila, sem nadaljevala z raziskovanjem. Fasciniralo me je dejstvo, da še 160 let nazaj nismo poznali sintetične barve, da se je ves tekstil (pa je to ena večjih industrij na svetu) barval s pigmenti, pridobljenimi iz narave. Zdaj pa zaradi enostavnosti uporabe sintetičnih barvil, bistveno nižjih stroškov in zagotavljanja konsistentnih barvnih odtenkov komaj najdeš kaj naravno pobarvanega.
Brinas Studio je zame več kot poslovna ideja – je prostor, projekt, koncept, mogoče celo osebna blagovna znamka, ki obstaja nekje na preseku obrtništva in umetniškega izražanja.
Potrebujete veliko časa, da dosežete želeni naravni odtenek določene barve? Katere vire vse uporabljate pri naravnem barvanju tekstila?
Delo z naravnimi barvami je posebno zato, ker ga je nemogoče popolnoma standardizirati in kontrolirati. Odtenek naravne barve, pridobljen npr. iz omenjene koščice avokada, bo vedno malo drugačen. Na to vpliva voda (PH, trdota), vrsta avokada, lokacija, kjer je ta avokado zrastel, in še veliko drugih faktorjev. Zato je nujno opustiti kontrolo in pričakovanja ter se pustiti presenetiti. Vedno bolj se mi zdi, da se mi je kot obsesivnemu “control freaku” ravno zato pokazala ta pot. Da me odvrne od vse te navidezne “kontrole”, ki sem jo želela vedno imeti.
Sem pa morala letos, ko sem barvala večjo serijo kosov za slovensko podjetje Just A Cropse, to vsaj do neke mere standardizirati. Glede na njihov način poslovanja in kot modna blagovna znamka si namreč niso mogli privoščiti, da bi na spletni strani kupec videl in kupil izdelek ene barve, v resnici pa dobil čisto nekaj drugega. To mi je uspelo z izborom primernih sestavin, ki sem jih vključila v barvno recepturo, in z veliko testiranja pred vsako serijo barvanj. Pa vseeno ni šlo čisto brez presenečenj.
Pigmente najpogosteje pridobivam iz sezonskega in odpadnega cvetja, plodov narave, kot so na primer želod, hrastovi listi, rožmarin … ter ostankov iz kuhinje, kot so čebulni olupki, koščice avokada, lupine granatnega jabolka ipd. Nekatere naravne pigmente in surovine pa tudi naročam.
Katere vrste tekstila barvate z naravnimi barvami? Menda ste se lotili tudi barvanja tekstila za kolekcijo pohištva? Lahko malo več poveste o tem.
Z naravnimi barvami se lahko barvajo vlakna, ki so naravnega izvora – proteinska, kot so volna in svila, ali celulozna, kot so bombaž, lan ipd. Na sintetična vlakna se naravno barvilo ne prime.
Ko sem začela barvati tekstil, sem se usmerila bolj na oblačila in dodatke. Letos poleti pa sem za Teo Gorič, ki ustvarja blagovno znamko pohištva in notranje opreme Cup of Tea, barvala tekstil za njeno novo trajnostno naravnano kolekcijo stolov. Projekt mi je bil v veliko veselje, ker sem prvič barvala tekstil, ki bo uporabljen za namene notranjega oblikovanja. Zelo me namreč vleče tudi v to smer.
Ustvarjate tudi »spominsko barvanje«. – Kaj pravzaprav je to?
Spominsko barvanje je ena mojih najljubših idej, ki se je rodila letos po tem, ko so se iz tega fizičnega sveta poslovili vsi trije moji do letos še živeči stari starši. Shranila sem cvetje iz pogrebnih venčkov vsakega od njih. Za sestrične, teto in mamo sem z zadnjim cvetjem, namenjenim pokojnim, pobarvala velike lanene šale. V znak njihove ljubezni do cvetja (Vsi trije so namreč oboževali rože!) in v spomin nam, da je njihova ljubezen ovita okrog nas za vedno. Projekt je bil zame tudi zelo očiščevalen in zdravilen, zato sem se odločila to ponuditi tudi ostalim.
Spomnim se, da je bila moja misel, kdo si ne bi želel spati na posteljnini, pobarvani s cvetjem s svoje poroke. Začutila sem, da ima ta storitev toliko čustvene vrednosti. Spominsko barvanje je torej barvanje s cvetovi z nam pomembnih dogodkov (porok, rojstnih dni, obletnic…) ali pa s cvetovi, ki so nam ljubi. Barvam šale, posteljnino ali druge kose tekstila, ki jih imajo ljudje že doma in so popackani ali pa bi bili preprosto lepši še z malo barve.
Izdelujete tudi kose po naročilu strank (custom made) in celo prebarvate majice, ki vam jih stranke pošljejo, da jim ponovno povrnete uporabno vrednost (upcycle). Lahko z nami podelite kak primer?
Lepo mi je barvati po naročilu, sploh če lahko s tem dam ponovno življenje določenemu kosu. Po domovih imamo ogromno starih prtov, zaves, posteljnine ali oblačil babic in dedkov, ki imajo še posebno vrednost. Marsikateri kos je ročno kvačkan, sešit ali vezen. V teh kosih čutim posebno energijo. Kot da bi bile vse zgodbe in trenutki ujeti v njih. Res mi je lepo, če jih lahko z barvanjem oživim in vrnem v uporabo.
Vedno bolj ozaveščam problematiko impulzivnega in obsesivnega kupovanja oblačil, ki so pogosto zelo slabe kvalitete in bistveno prepoceni, da bi lahko bili vsi v verigi pošteno plačani. S projektom “najboljše po roku uporabe” (angl. Best after the expiration date) sem želela ponuditi cenovno zelo dostopno “upcycle” barvanje. Izbrala sem recepturo, ki mi omogoča barvanje v seriji in za katero se mi zdi, da je dovolj univerzalna, da pokrije različne estetske preference. Ponudila sem barvanje za samo 25 € na srajco ali majico. Res si želim, da bi s časom postajali manj “instant” in bolj cenili to, kar že imamo.
Kje običajno ljudje slišijo za vas in vaše izdelke, je to večinoma preko vaše spletne trgovine ali se predstavljate tudi kje drugje?
Prvo leta od nastanka Brinas Studia sem “obstajala” samo na Instagramu. To je bila platforma, ki mi je bila že od prej blizu in nekako organsko se je zgodilo, da sem vse, kar sem ustvarila, kar se mi je dogajalo in kar sem razmišljala, objavila tam.
Na Instragram profilu @brinas_studio sem tudi dosegljiva za predloge, povpraševanja ali kar tako za izmenjavo lepe energije. Zadnje pol leta imam spletno stran www.brinas.studio, na kateri se nahaja tudi spletna trgovina, predvsem pa so tam bolj pregledno navedeni projekti.
Sicer pa se moj studio nahaja v Radljah ob Dravi, manjšem mestu ob veliki reki, kjer imam “showroom” pobarvanih izdelkov in kjer nastaja prostor, ki sem ga poimenovala Brinas Studio Space. Vsake toliko se potem znajdem še na kakem sejmu ali na gostujoči delavnici. Te dni imam sproščujočo delavnico barvanja voščilnic z naravnimi barvami v ljubljanskem studiu za oblikovanje keramike Biskvit, v januarju pa izkustveno-raziskovalno delavnico “Barve in nevidno” v ljubljanski second hand trgovini PULZ.
Kaj vam pomeni ustvarjanje z naravnimi barvami in kako si želite razvijati vašo dejavnost v prihodnje?
Naravno barvanje uporabljam le kot instrument za povezovanje z naravo, s sabo in za zanimiva sodelovanja in povezovanja z drugimi kreativnimi dušami. Pri celotnem ustvarjanju mi je najbolj pomembno, da se osvobajam zakoreninjenih vzorcev in idej, da nisem dovolj, da nimam kaj pokazati ipd. Pomembno mi je, da ne “delam” in trpim, kot smo naučeni, temveč da uživam, sem prisotna v trenutku, da ustvarjam in dajem svetu, kar mu imam dati.
To izkušnjo osvobajanja in prizemljenosti preko ustvarjanja bi rada prenašala naprej. Že čez poletje sem organizirala delavnice zavestnega ustvarjanja skupaj s prijateljico Anjo Kozel, zdaj, konec leta, pa pripravljam širši program že omenjenega Brinas Studio Space, ki bo vključeval različne delavnice in druge vrste srečanj. Vse se bo dogajalo nekje na preseku prizemljene duhovnosti in ustvarjanja. Čutim, da je to povezovanje z drugimi ena od poti, ki se mi vedno bolj močno kaže. Druga od usmeritev za leto 2023 je projekt Brinas Reborn. Svoje ustvarjanje s tekstilom bi rada vedno bolj in v eni točki popolnoma omejila na delo z obstoječimi materiali. Naravne barve dajejo tako čudovito možnost “upcyclinga” starih, obstoječih kosov oblačil. Potem je tu še spominsko barvanje in sodelovanje z drugimi ustvarjalci in blagovnimi znamkami, za katere ponujam storitev barvanja blaga z naravnimi barvami po naročilu ali v sokreaciji.
Najlepša hvala vam za pogovor in želim vam še veliko kreativnih idej in ustvarjanja z naravnimi barvami.
Intervju pripravila: Mojca Baraga